In welches EU-Land würdet ihr am liebsten auswandern und wieso?
10 Antworten
Ich würde mich auch für Schweden entscheiden, die Sprache kann ich schon (nicht perfekt, aber praktikabel), ich war oft dort, und ich mag das Land und die Leute. Aber ich habe meinen Beruf im Moment hier und auch viele Bekannte.
Jag vet ett land, långt upp i högan Nord,
ej varmt och rikt som Söderns sköna länder,
men hjärtan klappar där för fosterjord.
Och mandom bor på Siljans gröna stränder,
och skogar susar där i dyster prakt,
och älvar brusar där från trakt till trakt.
Ett härligt land, I gode dalamän!
Och vem det landet en gång sett, han längtar dit igen.
Das Foto habe ich auf Sollerön/Dalarna gemacht.

Jag känner också författaren, åtminstone namnet. Jag är norsk, jag är ledsen om jag blandar ihop saker, språken är så lika.
Vilka regioner i Sverige besöker du regelbundet?
Vi har besökt Skåne, Stockholm, Uppland, Gotland, Dalarna, Jämtland, Lappland (Hemavan), Bohuslän och Ångermanland. Och i Norge har vi varit vid Svartisen (Mo i Rana), i Oslo och i Trondheim. :)
Då har du lärt känna många regioner.
I Sverige gillar jag att vara i Kiruna och regionen, min syster bor där just nu och jag har vänner där.
Ja, det är verkligen "långt upp i högan Nord" :)
Vi har också en vän i (södra) Finland, han talar Svenska. Han hade en tysk flickvän (men tyvärr inte längre).
Jag avundas ofta mina släktingar i norr. Min farbror bor i Spetsbergen och en annan del i Tromsø och Lofoten och såklart min syster i Kiruna, Sverige. Jag bor i fjordarna nära Bergen, också väldigt vackert men ibland skulle jag vilja vara i norr. Men familj, vänner och logistik håller mig här. Det är också kortare till mina kära tyska släktingar.
Bergen låter vackert :)
Här i Tyskland har vi för mycket trafik och för många byggplatser (ibland är det avstängd och man kan inte åka som vanligt)...
Men tyska vägar är bättre på långa resor. På så sätt kan du nå din destination snabbare. I Norge är vägarna slingrande och det finns inte så stora motorvägar, speciellt i norr.
In gar kein EU Land. Die EU hat in so ziemlich jedem Land die Lebensqualität verschlechtert und überbürokratisiert. Ein zum sinken verurteiltes Schiff betritt man nicht. Wenn auswandern dann nach Lateinamerika
Wenn es zwingend EU sein muss, dann wäre Malta 🇲🇹 meine Wahl.
Schweden. Halte die Hitze hier nicht aus, bin am glücklichsten im Winter. Ich liebe die Landschaften, die Bräuche, die Deko, den Stil, einfach alles.
Überall hin, nur nicht nach Preußen.
Har du skrivit dikten själv?