Warum war deutsche Ingenieurskunst schon immer so toll?

5 Antworten

Wie kommst du zu der Annahme, dass sich deutsche Ingenieure von denen anderer Nationalitäten unterscheiden?

Nein, Ingenieure haben nicht mehr Begabungen, wenn oder gar weil sie deutsch sind!

AnjaTollerei
Fragesteller

German Engineering ist weltweit bekannt.

AnjaTollerei
Fragesteller
@Schnuppi3000

German society had a long tradition of meticulous craftmanship, long before there was either a Germany (going back to Medieval times). It was natural that once German society entered the industrial revolution, this would translate into superb engineering and manufacturing.

There is a reason why so many premium brands of cars, appliances and machinery are German.

Partially they confuse German Engineering with German Craftsmanship. Engineering has to deal with design. Craftsmanship has to deal with actually making the thing.

The Germans have had a long tradition of fine craftsmanship going back for over a century. The industrialization of the United States was built off the back of the skilled labor of German immigrants. They made most of the machines used by the factories.

When the Prussians started mandating education for the entire population, there was an explosion of engineers coming out of Germany. German engineers could always rely on german craftsman to be able to turn their vision into reality, so a lot of cool and interesting designs came from Germany.

Anyway, this allowed German engineers to honestly get away with things that most others wouldn’t have. They could make extremely intricate and complex designs and see those designs come into being. Whereas most designers, even geniuses like John Moses Browning, had to spend weeks tweaking the design for mass production, the Germans could push from prototype to final implementation much more easily.

James Watt hat die Dampfmaschine erfunden. Eifel hat den Eifelturm gebaut. Watson, Crick, Wilkings haben die DNA Struktur entdeckt.

Natürlich nicht! Und natürlich auch nicht über das ganze Spektrum von Ingeneurswissenschaften.

Historisch gesehen:

Vielleicht hat das Klima einen gewissen Einfluss auf begabte Menschen - ob sie sich mehr kreativ schöpferisch oder naturwissenschaftlich/physikalisch interessieren? Die Italiener z.B. wurden von niemanden in der Baukunst getoppt.

Menschen im hohen Norden neigen eher zu Depressionen wegen der langen Dunkelheit. Also auch keine so gute Voraussetzung.

In Deutschland währte das Zeitalter der Aufklärung lange und intensiv: Die Sehnsucht des Menschen nach der Emanzipation vom kirchlichen "So isses" den physikalischen Phänomenen mit dem Verstand auf den Grund zu gehen, den Aberglauben zu widerlegen. Das muss früher faszinierend gewesen sein! In diesem Klima entstanden Erfindungen und bildeten sich technische Disziplinen auf hohem Niveau...

AnjaTollerei
Fragesteller

German society had a long tradition of meticulous craftmanship, long before there was either a Germany (going back to Medieval times). It was natural that once German society entered the industrial revolution, this would translate into superb engineering and manufacturing.

There is a reason why so many premium brands of cars, appliances and machinery are German.

Partially they confuse German Engineering with German Craftsmanship. Engineering has to deal with design. Craftsmanship has to deal with actually making the thing.

The Germans have had a long tradition of fine craftsmanship going back for over a century. The industrialization of the United States was built off the back of the skilled labor of German immigrants. They made most of the machines used by the factories.

When the Prussians started mandating education for the entire population, there was an explosion of engineers coming out of Germany. German engineers could always rely on german craftsman to be able to turn their vision into reality, so a lot of cool and interesting designs came from Germany.

Anyway, this allowed German engineers to honestly get away with things that most others wouldn’t have. They could make extremely intricate and complex designs and see those designs come into being. Whereas most designers, even geniuses like John Moses Browning, had to spend weeks tweaking the design for mass production, the Germans could push from prototype to final implementation much more easily.

cybersenior  20.10.2022, 22:47
@AnjaTollerei

I think there should be a complex amount of factors in history including such as You`ve mentioned. Nevertheless there had been a point of increasing doubts by intelligent indiviuals towards toward all kind of katholic "explanations" about how the physics is determined by gods will. It started around the 15th century under life danger und pulled more and more individuals. It must have been a liberation act to bring light in dark unconscious believes and get rid off church cuffs. I think out of this movement arised many inventions and finally & in consequences engineering talents

AnjaTollerei
Fragesteller
@cybersenior

Deine Punkte sind relevant, wenn ich Deutschland mit Afrika vergleiche. Dann kommt Intelligenz oder Klima als Punkt.

Ich habe aber die Deutschen mit vergleichbaren intelligenten verglichen.

wie zb Frankreich, Daenmark, England etc.

Sie haben auch intelligente Ingenieure.

Deshalb war meien Erklaerung relevanter.

cybersenior  20.10.2022, 23:17
@AnjaTollerei

Klima ist nur ein Faktor, historische Entwicklungen bringen andere Faktoren ins Spiel. Niemand kann z.B. bestreiten, dass die Engländer über 500 Jahre hinweg aus gutem Grund die besten Schiffsbauer hervorbrachte obwohl auch Deutschland Zugang zum Meer hatte. In Deutschland wurden viele Kriege zwischen Europäern ausgetragen. Vielleicht haben die Deutschen deshalb ein auffallendes Talent effektive Waffen zu entwickeln. Und in Deutschland war die kirchliche Inquisition wahrscheinlich rigider als etwa in England oder Dänemark. Vielleicht resultierte daraus das uns prägende Zeitalter der Aufklärung mit all den Fortschritten.

Es liegt an dem hohen Niveau technischer Universitäten wie z.B. der in Karlsruhe und Aachen.

Die Qualität deutscher Ingenieure hat im übrigen nichts mit ihrer Nationalität zu tun. Ausländische Absolventen dieser Universitäten erreichen das gleiche Niveau.

Hab selber Bauingenieurwesen Vertiefung Brückenbau studiert an der TU Dresden

AnjaTollerei
Fragesteller

Arbeitest du aktuell?

verreisterNutzer  20.10.2022, 21:54
@AnjaTollerei

Hab mich letztes Jahr bei der Firma Williams Engineering in Kanada beworben und wurde zum Glück angenommen.

Nächstes Jahr im Winter geht die Arbeit los 😁 und wegen deiner Frage warum ich nicht direkt angefangen habe😅 Ehm ich wollte noch mit der Fam und Freunden viel Zeit verbringen bis es weg geht

Deutsche sind halt streber die nie mit sich zufrieden sind