Wie erklärt sich die Kreisformel für einen natürlichen Fluß von Seiten der Physik?

3 Antworten

Das war eine Idee, die auf abstrakten Computersimulationen beruhte.

https://physics.stackexchange.com/questions/65608/is-the-meander-ratio-of-a-river-pi

Nachprüfungen haben diese Idee nicht bestätigt.

It has been claimed that river shapes are governed by a self-organizing system that causes their average sinuosity (measured in terms of the source-to-mouth distance, not channel length) to be π,[3] but this has not been borne out by later studies, which found an average value less than 2.[4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinuosity

Aber wen es gepackt hat, der kann ja weiter suchen, ob da nicht doch eine mathematische Konstante verborgen ist...

After 258 rivers, the average sinuosity is 1.94.
Damn, not pi! [...]
If the true value of average river sinuosity is smaller than pi, maybe we need to consider another mathematical constant? Like the golden ratio, aka phi, which is also found in the fractal behaviour of nature. Its value is 1.618, lower than our result…but then, if we consider pi/phi we get 1.94. Coincidence, or something more?

https://www.theguardian.com/science/alexs-adventures-in-numberland/2015/mar/14/pi-day-2015-pi-rivers-truth-grime

Da muss man nur mal die Flusslängen in Grundmoränengebieten des Pleistozäns (z.B. Mecklenburg) mit denen anderer Regionen (vergleichbaren Klimas!), z.B. im Münsterland vergleichen - und stellt sofort fest, dass diese "Formel" nicht stimmen kann.

Bekanntlich gibt es für natürliche Flüsse die Kreisformel.

Was für ein Unsinn. Da gilt nichts dergleichen!