PPP Latein?

  1. Der Text: Iuppiter, pater deorum, iterum atque iterum feminas mortales
  2. amabat – et cum compluribus mortalibus amore coniungebatur1.
  3. Tum Iuno, uxor Iovis, saeviebat2, Venus autem filia ridebat. Itaque
  4. Iuppiter ira commotus est. Pater ira commotus filiam virum
  5. mortalem amare iussit.
  6. Is vir – filius regis Troianorum, cui nomen erat Anchises – a patre
  7. in campos missus erat, ubi oves pascebat3. Venus invenit Anchi-
  8. sam, virum pulchrum, in campis et statim amore capta est. Dea
  9. amore capta auro et vestibus pulchris se ornavit. Nunc vestibus
  10. pulchris ornata Anchisam adiit. Is pulchritudine4 incredibili femi-
  11. nae perturbatus eam deam esse censuit. Itaque vir pius religione et
  12. officio permotus dixit: „Dea ignota! Libenter aram tibi ponam.
  13. Supplex semper aram tuam adibo et sacra tibi dabo. Tu autem
  14. respice preces meas: Civibus oppidi mei imperare volo.“
  15. Sed Venus, quod virum pulchrum amabat et cum eo amore
  16. coniungi cupiebat, negavit se deam esse. Anchises – verbis eius
  17. primo perturbatus – paulatim gaudio ac desiderio5 motus est.
  18. Mox vir fortis desiderio motus cum dea amore coniungebatur.
  19. Postea Anchises a Venere e somno excitatus
  20. est. Nunc dea viro excitato ostendit se
  21. Venerem esse: „Gens tua a deis delecta est.
  22. Me enim concepisse6 filiumque tuum
  23. gerere tibi aperio. Nomen filii Aeneas erit.
  24. Aeneam nymphis mandabo, quae eum
  25. instruent. Quinto7 anno filium tibi osten-
  26. dam. Tu autem gaudio permotus filium
  27. tuum fortem esse videbis. Gloriam tuam et
  28. gloriam totius gentis augebit.
  29. Tibi autem non licebit hominibus osten-
  30. dere Venerem deam viro mortali filium
  31. peperisse. Aliter Iuppiter te interficiet.
  32. Respice iram deorum!“

1 Antwort

Von Experte Volens bestätigt

Hallo,

als Beispiel die Zeilen 7-9:

Venus invenit Anchisem ... et statim amore capta est.
Dea amore capta ... se ornavit.

In beiden Sätzen kommt capta vor. Im ersten Satz ist capta aber Bestandteil des Prädikats capta est - sie wurde ergriffen.

Im zweiten Teil gehört capta zu dea, als wenn es ein Adjektiv wäre, während das Prädikat zum Subjekt dea ornavit lautet. Dea capta ornavit:

Die ergriffene Göttin schmückte.

Im Gegensatz zu einem Adjektiv kann die Konstruktion dea capta aber auch in einen Nebensatz aufgelöst werden:

Weil/ nachdem die Göttin ergriffen worden war.

Du kannst auch beiordnen und zwei Hauptsätze daraus machen:

Die Göttin war ergriffen worden und schmückte.

Ein Hinweis darauf, daß das PPP Bestandteil einer finiten Form des Perfekt Passiv ist, ist die Form von esse, die dabei steht: Dea capta est, nicht dea capta. Allerdings kann das est auch mal fehlen (Ellipse) und ist trotzdem eine finite Form.

Dann aber fehlt normalerweise ein anderes Prädikat.

Bei dea capta se ornavit hast Du dagegen das Prädikat ornavit, während sich capta wie ein Adjektiv verhält. Das ist ein Hinweis darauf, daß es sich um eine Partizipialkonstruktion, und zwar wegen des Partizips Perfekt um eine vorzeitige, handelt.

Herzliche Grüße,

Willy

Willy1729  01.10.2022, 10:43

Vielen Dank für den Stern.

Willy