Darf ich JPG Dateiformate kommerziell verwenden? stand 2014

... komplette Frage anzeigen

3 Antworten

Ich habe nun auf der JPEG Webseite diese Antwort gefunden. Ist leider auf English

http://www.jpeg.org/faq.phtml?action=show_answer&question_id=q40481410b35d0

Question Where can I buy / get / download the JPEG / JPEG-LS / JBIG / JPEG2000 standard? Are they the same as the FCD versions on your site? How much do they cost?

Answer

The Final Committee Draft or FCD is that last version we are allowed under ISO rules to make freely available from our site. They should be close to, but definitely not identical to the final version - however certain parameter values and wording may well have been altered in the published version and if you intend to use it for implementation, you must get the correct version!

To acquire standards online you may use the web sites of either ISO or ITU-T. The ITU-T Recommendations (where they exist - not all JPEG standards have ITU-T equivalents) are perhaps more useful, and should have identical text to the ISO ones - however they also have multilingual versions, tend to be published earlier, and merge in corrigenda, which may be issued as separate documents within the ISO process.

In addition, in order to encourage use of their online service, they offer each email registrant three free downloads each year from this link. When you consider that JPEG part 1(=T.81), JPEG 2000 parts 1 and 2 (= T.800 and T.801) and JPEG-LS (T.87) are all available through this route and that JPEG 2000 as T.800 would normally cost about 75$, you will appreciate the value of this special offer. Please do remember that copyright does still apply to these freely downloaded documents, and any abuse of this is surely likley to lead to them withdrawing this valuable offer!

Strangely enough, the monolingual ISO version of JPEG 2000 (IS 15444-1) is only 34$, so it pays to shop around.....

So wie ich das nun glaube verstanden zuhaben ist, dass JPEG2000 kostenfrei ist. Die neueren Formate/Versionen aber Geld kosten. Aber ich denke da handelt es sich nicht um die Lizenz der Verwendung vom Dateiformat JPG selbst, sondern um die Lizenz für Programme die JPG/JPEG Bilder generieren/abspeichern. zb Photoshop, Corel usw. Dh ohne solcher Lizenz dürfte ein Bildbearbeitsungsprogramm nicht kommerziell vertrieben werden.

Aber es beantwortet trotzdem nicht meine Frage :D

Antwort bewerten Vielen Dank für Deine Bewertung

Die wichtigsten Argumente für und gegen Patentrechte an der JPG-Kompression stehen hier: http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG#Patent_issues.

Gruß aus Berlin, Gerd

Kommentar von SoFragMalWas
14.06.2014, 17:21

wiki auszug:

Beginning in 2011 and continuing as of early 2013, an entity known as Princeton Digital Image Corporation,[45] based in Eastern Texas, began suing large numbers of companies for alleged infringement of U.S. Patent No. 4,813,056. Princeton claims that the JPEG image compression standard infringes the '056 patent and has sued large numbers of websites, retailers, camera and device manufacturers and resellers.

The patent was originally owned and assigned to General Electric. The patent expired in December 2007, but Princeton has sued large numbers of companies for "past infringement" of this patent. (Under U.S. patent laws, a patent owner can sue for "past infringement" up to six years before the filing of a lawsuit, so Princeton could theoretically have continued suing companies until December 2013.)

As of March 2013, Princeton had suits pending in New York and Delaware against more than 55 companies. General Electric's involvement in the suit is unknown, although court records indicate that it assigned the patent to Princeton in 2009 and retains certain rights in the patent.

So wie ich das verstanden habe, ist das Patent von "Princeton Digital Image Corporation" und "General Electric" seit Dezember 2007 abgelaufen. Aber es haben noch Gerichtsverhandlungen bis Ende 2013 statt gefunden, da lt. US-Recht die Verfahren bis 6 Jahre im nachhinein gelten können.

Yay abgelaufen seit 2007! Aber dann versteh ich den letzten Satz nicht.

General Electric hat 2009, also nach Ablauf des Patents (!) die Patentrechte an Princeton abgegeben, aber behält sich trotzem Teile davon.

WTF! Ist Abgelaufen nicht gleich Abgelaufen?

Ich glaube ich werde PNGs statt JPGs verweden. Da weiss ich dass die frei verwendbar sind.

Creative Commons ist schon was feines.

0

Bilder- egal welcher Atr, sind Urheberrechtlich geschützt und man darf sie nicht für sich verwenden, schon gar nicht kommerziell! Außer, es sind Deine eigenen!

Kommentar von SoFragMalWas
12.06.2014, 17:12

Hi, danke für die Antowrt, aber da hast du wohl etwas vorbei gelesen. Ich meine nicht den Bildinhalt! sondern das Dateiformat .JPG

Also ich rede jetzt nicht davon dass ich ein Bild von jemandem einfach so nehme und es kommerziell verwende. Sondern dass ich Bilder im Format JPG verwende.. zb wenn sie von mir sind.

MP3s die von mir sind darf ich auch nicht kommerziell verwenden! zb hier der link wo man sich eine mp3 lizenz erwerben kann. http://mp3licensing.com/royalty/

0

Was möchtest Du wissen?