Frage von lisaelisa, 16

Vorkommen von Alphastrahlung?

Ich muss im Physikunterricht einen Vortrag über das Thema Alphastrahlung halten und habe bis auf einen Punkt zu dem ich nichts finde alles fertig. Auf der Kompetenzliste steht noch "Vorkommen von Alphastrahlung". Dazu finde ich wie gesagt nichts, zumindest nicht zum Vorkommen spezifisch von Alphatrahlung. Könnt ihr Physiker dort draußen mir weiterhelfen? Viele Grüße und Danke schonmal.

Antwort
von carlottitotti, 10

Rauchdetektoren nutzen Americum-241 

Americium-241, an alpha emitter, is used in smoke detectors. The alpha particles ionize air in an open ion chamber and a small current flows through the ionized air. Smoke particles from fire that enter the chamber reduce the current, triggering the smoke detector's alarm. See Smoke Detector Ionization for details.

Alpha decay can provide a safe power source for radioisotope thermoelectric generators used for space probes[3] and were used for artificial heart pacemakers.[4] Alpha decay is much more easily shielded against than other forms of radioactive decay. Plutonium-238, for example, requires only 2.5 millimetres of lead shielding to protect against unwanted radiation.[citation needed]

Static eliminators typically use polonium-210, an alpha emitter, to ionize air, allowing the 'static cling' to dissipate more rapidly.

Keine passende Antwort gefunden?

Fragen Sie die Community